Tesla
Grønn teknologi forenes med raske bilerTesla har nå etablert Europas største hurtigladestasjon for elbiler i Køge. Stasjonen er en såkalt Supercharger-ladestasjon, som kan hurtiglade opptil 12 Tesla-biler samtidig, og den er dessuten et prakteksemplar på det nyeste innen grønn teknologi, med blant annet solceller, grønn stormflod-sikring og LED-belysning.
Tesla er en virksomhet der bærekraftighet er en av grunnpilarene – ikke bare ved å produsere bærekraftige biler, men også når de etablerer deres mange ladestasjoner. Her er det også valgt bærekraftige og «grønne» løsninger.
Selve ladestasjonene vil stå under en stor carport, og deretter vil det installeres 300 kvadratmeter store solceller. Energien fra solceller kan gjennom Teslas ladestasjoner sendes rett inn i bilens batteri. Men hvis det ikke er biler der til å ta imot energien, vil energien bli sendt ut i det offentlige nettet. Solcellene produserer årlig opptil ca. 40 MWh, nok til å kjøre 200 000 km i en Tesla. Men for at de dyrebare kilowattimene fra solcellene ikke skal «gå til spille», jobber Tesla med å installere et batteri som fleksibelt mellomlager.
«Vi ser at det er flest biler til lading mellom klokken 6:00 og 16:00, med noen travlere tider om morgenen, rundt frokost og tidlig på ettermiddagen. Derfor sitter vi nå og regner ut hvor stor batteriet må være, for å få best mulig utnyttelse. Vi forventer at det blir på mellom 100 og 200 kWh, men det kan også bli 6000 kWh», sier Christian Marcus, som er ansvarlig for Teslas Supercharger i Norden, og understreker at all strømmen som leveres til bilene er «gjort grønn» med kjøp av sertifikater. *
Derfor var det heller ikke ubetydelig for Tesla, da de skulle velge leverandør for belysningen, som naturligvis bare måtte være LED.
LITE ble kontaktet av Intego A/S, Teslas samarbeidspartner innenfor el-installasjon. I samarbeid med Tesla og Intego A/S startet arbeidet med å finne den helt rette løsningen til den nye ladestasjonen. Utfra Teslas ønsker fant LITE de rette produktene, som kunne innfri alle ønsker og krav. Downlights med matt glass, i robuste kvalitetsmaterialer. For å understreke lysets styrke og farge utarbeidet LITE lysberegninger og 3D-visualiseringer, slik at Tesla kunne se helt nøyaktig hvordan lyset ville falle. Det var av stor betydning for Tesla at det var tilstrekkelig lys ved de 12 ladestasjonene, og at det samtidig ikke var blendende for de som skulle lade Teslaene sine. Det ble valgt en downlight på 18 W, som videre ble installert med demper, slik at downlighten kan dempes ved inaktivitet og kommer på med full kraft så snart en Tesla ruller inn til en lader.
Rundt de grønne områdene ble det oppsatt parklamper, som skal bidra til å markere stier og oppholdsområder rundt ladestasjonen.
Utover lys ved alle ladere og utearealene skulle det også monteres lyd ved tilkjørselen til ladestasjonen. På høye master ble LITEs Primo Serie installert, som med sin overlegne LED-optikk og avanserte dempefunksjoner gjør det mulig å bruke dagslysstyring, og med disse egenskapene kan Tesla redusere el-forbruket ytterligere.
Med de mange grønne tiltakene i etableringen av den nye Superchargeren lever Tesla uten tvil opp til sitt renommé som en bærekraftig virksomhet.
*Kilde: Tesla




